Trochę dalej od krawędzi



Londyński Speakers Corner Quartet to ruchoma multikulturowa formacja, trzymająca się z dala od tłumów i nadmiernego rozgłosu. Od momentu powstania w 2006 roku, członkowie kolektywu: Biscuit, Kwake Bass, Raven Bush i Peter Bennie stworzyli trzon tego, co wydaje się najbliższe społeczności początkujących muzyków – inkubator twórczych poszukiwań i długoterminowych relacji. Członkowie grupy przychodzili i odchodzili, a obecny skład zespołu poszerzony o muzycznych nadwrażliwców: Sampha, Kae Tempest, Dean Blunt, MF DOOM i Lianne La Havas istnieje od 2011 roku.

Debiutancki album Speakers Corner QuartetFurther Out Than The Edge [2023] powstał na mocno rozciągniętej osi czasu, w warunkach odwracających uwagę od procesu twórczego, co nie przeszkodziło członkom grupy pracującym na rzecz wspólnego dzieła zachować umysł roju. W trzynastu krokach Speakers Corner Quartet podchodzi do każdego utworu z innej perspektywy. Tutaj nic nie brzmi tak samo. Uwalniające elementy jazzu, elektroniki, soulu czy hip-hopowej narracji łączy zwięzłe instrumentarium, drobiazgowa produkcja i zjawiskowa atmosfera bardzo rzadko spotykana u debiutantów. W dobie bezwzględnej konkurencji przy jednoczesnym nadmiarze wszystkiego, nie jest łatwo wyprzedać londyński Barbican Hall – zwłaszcza bez konkretnego dorobku, a właśnie tego dokonali członkowie kolektywu.


Muzycy swoje umiejętności doskonalili podczas niezliczonych improwizowanych setów na żywo, a studyjny Further Out From the Edge jest sumą doświadczeń obu tych światów. Choć szkieletowe funkowe rytmy i wszechobecna neosoulowa melancholia pozostają niezmienne na całej płycie, grupa przesuwa stylistyczne wpływy w różnych kierunkach. On Grounds, tęskny medytacyjny temat otwierający album opowiada o dobroczynnych skutkach głębokiej przyjaźni. Utwór zaśpiewany przez Coby'ego Seya, zaczyna się od ambientowo-jazzowego zawirowania i stopniowo narasta do pulsującego rytmu zdradzającego housowe inklinacje. Kompozycja Acute Truth łączy kołyszący rytm basu i perkusji z mięsistymi samplami wiolonczelisty Kelseya Lu z Los Angeles, a wszystko razem przypomina nieoczekiwane zderzenie atmosfery londyńskiego centrum jazzowego Total Refreshment Centre z nowojorskim Theater of Eternal Music.

Czasami Speakers Corner Quartet zbliża się do bardziej gładkich popowych schematów. Delikatność utworu Soapbox Soliloquy z udziałem wschodzącej londyńskiej piosenkarki LEILAH, brzmi prawie jak cytat wyjęty z folkowego hitu Edie Brickell & New Bohemians – What I Am. W podobnym kierunku zmierza nagranie Dreaded!, zbudowane na sennym broken-beatowym układzie rytmicznym. Kilka piosenek, takich jak Can We Do This?, sprawia wrażenie nagrań, które słyszeliśmy kilka lat wcześniej. Ale są też momenty zapierające dech w piersiach. Tkwią ukryte w mnogości detali kumulujących energię i pędzących naprzód. Produkcyjne drobiazgi bez wątpienia odzwierciedlają otwarte początki Speakers Corner Quartet, ale przy całej wirtuozerii Further Out From the Edge, wnoszą również do nagrań pierwiastek ludzkiej wrażliwości, pozwalającej bez wyjątku zabłysnąć wszystkim artystom biorącym udział w projekcie.



OTIH Records, 2023
Foto: materiały prasowe 

Komentarze

  1. < kantor wymiany >24 czerwca, 2023

    Koronkowa robota na poziomie instrumentacji + przyjazna atmosfera. Niezłe.

    OdpowiedzUsuń
  2. P-a-c -y-f-a24 czerwca, 2023

    Klimaty współczesnego Londynu :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz