Wyspa Owena



W 1996 roku Brian Eno udostępnił swoje przemyślenia na temat rosnącej popularności ambientu: Na początku lat 70, ludzie chcieli dokonywać dość szczegółowych i wyrafinowanych wyborów dotyczących tego, co grali w swoich domach, miejscach pracy, przestrzeniach publicznych i jakim nastrojem siebie otaczali. Ja i moi przyjaciele zapragnęliśmy używać muzyki w inny sposób – jako części atmosfery naszego życia i chcieliśmy, aby ciągle była z nami.

Dzisiaj, przewodnią myśl Eno kultywuje nowe pokolenie artystów, w tym klasycznie wykształcony skrzypek z Toronto Owen Pallett obecny przy produkcjach: Arcade Fire, Charlotte Gainsbourg, Sigur Rós i Daphni. Zaangażowanie Palletta w pracę na własny rachunek zaowocowało czterema albumami studyjnymi i oryginalną ścieżką dźwiękową do filmu dokumentalnego Spaceship Earth [2020]. Wraz z wydaniem płyty Palletta –  Heartland [2010], Eno stał się nie tylko wielkim fanem twórczości Kanadyjczyka, ale również współpracownikiem zaangażowanym w produkcję albumu In Conflict [2014] nadzorującym produkcję wokali, gitar i syntezatorów. 

Najnowszy album Owen PallettIsland [2020] jest intensywny, wszechstronny, emocjonalnie zaangażowany, ale też pocieszający. Nagrany w londyńskim Abbey Road Studios z udziałem London Contemporary Orchestra, z premedytacją używa strun i dźwiękowych zwrotów akcji. Akordy rzadko odnajdują finałowy cel a zamiast tego, biegną w zupełnie nowych kierunkach. Mogłoby to być dezorientujące, gdyby nie struktura albumu Palletta. Muzyk, dzieląc Island na cztery rozdziały, używa czterech ścieżek instrumentalnych, które działają jak zakładki. Jest to wyrafinowany ruch efektywnie przełączający utwory pomiędzy różne typy gitar, angażujące teksty i orkiestrową fabularną narrację. 

Otwierający utwór Transformer jest miękki i delikatny, z powtarzającą się melodią gitary akustycznej graną pod charakterystyczną manierą wokalną Palletta. Z kolei Paragon Of Order przyciąga uwagę ofensywną aranżacją, w której Contemporary Orchestra odgrywa kluczową rolę. W drugim rozdziale albumu The Sound Of The Engines ma mistyczny, bardziej uduchowiony charakter, z ciekawie poprowadzoną ścieżką strun towarzyszących wokalowi. W nagraniu Perseverance Of The Saints  orkiestracja nabiera dostojnego sakralnego tonu a sekcję smyczkową, prowadzi nostalgiczna ścieżka fortepianu. 


W utworze Bloody Morning album osiąga punkt kulminacyjny. Teledysk do singla został nakręcony podczas pandemii koronawirusa i przedstawia statystów tańczących za oknami swoich domów. Utwór wybrzmiewa jak przewrotna oda do 2020 roku, w której Owen śpiewa: Pomyliłem się z pobłażaniem sobie i troską o siebie / ale nie bój się! / na pewno nastąpi jakaś katastrofa i nas wyrówna / kryzys zjednoczy bezbożnych, nieustraszonych i sprawiedliwych. Teksty Palletta są prorocze, uroczyste, szczere i mocno zakorzenione we współczesnym świecie. Doskonale wpasowują się w rozbudowaną instrumentację będącą nośnikiem największych emocji. Finałową kompozycję In Darkness pokrywa całun melancholii. Utwór jest jednocześnie zakończeniem płyty, ale także życia – symbolicznym przejściem na drugą stronę. 

Na Island, Owenowi Pallettowi udało się stworzyć coś, co Eno nazwał kiedyś ciągłym otoczeniem. Ten album jest w istocie wielobarwną ścianą dźwięku, która w pełni zasługuje na to, by w czasach nieustającego napięcia często do niej wracać. 




Ocena: ✪✪✪✪✪✪✪✪☆☆ 7.7/10
Photo: Yuula Benivolski

Komentarze

  1. Bartek Sikora17 czerwca, 2020

    Ukryte piękno tej płyty docenia się dopiero po kilku przesłuchaniach. Naprawdę warto.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz