Ex: Re, ale trochę inaczej

 


Elena Tonra – autorka tekstów, założycielka i wokalistka brytyjskiej formacji Daughter, wznowiła debiutancką płytę wydaną pod pseudonimem Ex: Re [2018], aby przedstawić reinterpretację własnych utworów. Głęboko osobiste piosenki Tonry dokumentujące czas po zakończeniu związku, zostały stworzone w poczuciu pilnej, oczyszczającej potrzeby uwolnienia się od natręctw toksycznych myśli. Projekt Ex:Re with 12 Ensemble [2021], nagrany we współpracy z uznaną kompozytorką muzyki klasycznej Josephine Stephenson i dwunastoosobową orkiestrą smyczkową 12 Ensemble, subtelnie modyfikuje oryginalne nagrania, zwiększając paletę emocji podkreślających wagę tekstów Eleny.

W obrębie Ex:Re with 12 Ensemble, wrażliwość piosenkarki unosi się bardzo wysoko. Kobiecy stłumiony gniew, znajduje tutaj ujście w wibracjach wokali, za którymi podążają ofensywne wypady instrumentów smyczkowych. Dusząca, pandemiczna izolacja układa dodatkową warstwę znaczeń na lirycznej tkance utworów, podczas gdy skupione aranżacje szukają światła i wyjścia z mroku. Rockowe inklinacje, nie schodzą z pierwszego planu nagrania Crushing, gdzie wokalistka wybucha z potężną siłą, ledwo kontrolując emocje. Z kolei odmienny I Can't Keep You, jest najbardziej zgodny ze stylem macierzystego Daughter i pozostaje blisko oryginalnej wersji. Smyczki dodają jedynie wir absorbujących dźwięków, który ostatecznie przekształca się w niszczycielskie tornado. 












Teledysk do nagrania Where the Time Went koncentruje się na pustce wielkich miast, takich jak Londyn czy Nowy Jork. Godzina policyjna daje swobodę migającym światłom. Uliczne latarnie są niemym świadkiem przejmującej ciszy, która szczególnie mocno dotknęła sektor kultury. Siła utworu, nie ogranicza się tylko do miłosnego dramatu piosenkarki – teraz jest zbiorowym uczuciem niosącym ciężar samotności: świat jako zwodniczy kochanek, który z niezawodnego towarzysza nagle zmienił się w nieznajomego. 

Ex:Re with 12 Ensemble, został zarejestrowany na żywo podczas serii koncertów w Kings Place, w londyńskiej dzielnicy King's Cross. Nagranie zrealizowane przez Fabiana Prynna i zmiksowane przez Jonathana Lefèvre-Reicha, skraca dystans między zespołem a publicznością i umieszcza nas bezpośrednio w centrum wydarzeń, otaczając półkolistą ścianą instrumentów smyczkowych. Trzeba przyznać, że jest w tym trochę audiofilskiej magii. Na przykład w utworze New York mamy wrażenie, jakby smyczki 12 Ensemble, spływały nam po obu policzkach. 

Elena Tonra: "Miksowaliśmy płytę w czasie, gdy koncerty na całym świecie były przekładane, a potem odwoływane, tak więc wielokrotne słuchanie tego zapisu było naprawdę poruszające. Gwar studia wypełnionego ludźmi był czymś, czego bardzo nam brakowało". 




Ocena: ✪✪✪✪✪✪✪☆☆☆ 7/10
Photo: Youtube screenshot

Komentarze

  1. Ten drżący głos Eleny w "Where the Time Went", łamie mi serce :)

    OdpowiedzUsuń
  2. < kantor wymiany >25 kwietnia, 2021

    Mam nadzieję, że wkrótce wyjdziemy z tej paranoi, a utwór piękny!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz