Na wyższym poziomie odczuć



Kazuya Nagaya: "Są sny, które wciąż pamiętam. Odkąd miałem te marzenia, minęły dziesięciolecia, a one nadal krążą we krwi, są witalne i świeże. Pulsują, jakby wydarzyły się zeszłej nocy." 

Tak więc znowu jesteśmy w Japonii. Wracamy do jej wewnętrznego świata ukrytego w ascetycznej symbolice minimalizmu – harmonijnego współistnienia tradycyjnej sztuki i współczesnej muzyki. Śpiewające misy, spiżowe dzwony i mosiężne gongi, tajemniczo rezonują przez skupione warstwy ambientowej elektroniki japońskiego producenta Kazuya Nagayi, a my zanurzeni w symbolice buddyzmu podążając za ich ostrożnym dźwiękiem, próbujemy otworzyć bramy własnego ja. 

Album Kazuya NagayaDream Interpretation [2020] unosząc się w chmurze wrażliwości charakterystycznej dla kultury japońskiej, jest żywym zapisem odczuć artysty związanych z osobistymi doświadczeniami zgłębiającymi troistą strukturę umysłu, w której nadświadomość jest źródłem inspiracji w tworzeniu czegoś wyjątkowego: Od zawsze wiedziałem jedno. Pewnego dnia będę musiał zmierzyć się ze wskazówkami z mojej nadświadomości. Będę musiał rozszyfrować ich znaczenie i odpowiednio zmienić moje życie. Te komunikaty są jak pukanie do drzwi mojego umysłu. Przez wiele lat ten dźwięk rozbrzmiewał dalekim echem, ale nie zwracałem na to uwagi.

Dziewięć utworów Dream Interpretation jest zmaterializowanym zapisem intuicji Kazuya Nagayi, rodzajem transmitera wyższych wibracji duchowych muzyka. Pod względem instrumentalnym, fundamentem nagrań są długie wybrzmienia ceremonialnych gongów i mis używanych w praktyce buddyjskiej spójnie dopełnionych odpowiednio dobraną elektroniką. Z zestawu łączącego starożytną tradycję ze zdobyczami współczesnego świata, Nagaya jest w stanie wydobyć potężną dawkę różnorodnych odczuć, stosując japońską maksymę "mniej znaczy więcej". 

Przez muzykę przebija się szeroka panorama emocji. Zadumana nieobecność w otwierającym album utworze Thantos wprowadza słuchacza w medytacyjny trans, ale wielowarstwowa struktura kompozycji Mother Wading In The River podnosząca kwestie przemijania, z czasem zostaje pochłonięta przez rozległy nastrój melancholii. Nagranie rozpoczyna się od cytatu japońskiej pieśni zapętlonej niczym mantra. Wokalizę pokrywa nuta żalu. Przypomina majaczącą postać nad brzegiem rzeki, która znika zabrana przez upływający czas. Pojawia się niepokój. Kochankowie, przyjaźnie, znajomi – wszystko przepada, kończąc się o wiele za szybko. Wkrótce otwiera się szeroka przepaść, której nie można już przeskoczyć. Zostają jedynie głuche telefony do rosnącego cmentarza.

Utwory Dream Interpretation I & II wracają na ścieżkę równowagi tonalnej zbudowanej na bazie śpiewających gongów i emocjonalnie podanych syntezatorów. Nagrania ciągle są nawiedzone, ale nigdy niepokojące. Heathen przełamuje nastrój nostalgii, tworząc coś bardziej burzliwego. Z kolei The Book of Sunken Memory wydaje się być marzeniem sennym – kruchą i napiętą kompozycją prowadzącą album do finału długimi wybrzmieniami mis i ambientową poświatą. 

Muzyka Kazuya Nagayi jest głęboko zharmonizowana z jego otoczeniem i pozostaje w dyskretnym ukryciu. Rozciągnięte brzmienie instrumentów przenika nasze wnętrze, ale nigdy nie przytłacza, pozwalając dryfować uczuciom. Japończyk wkracza w świat, który jest enigmatyczny i w dużej mierze niezbadany. Za magią jego twórczości kryją się pytania bez odpowiedzi, natchniony mistycyzm i wszechobecna tajemnica. 

Trzeba posłuchać: Mother Wading In The RiverDream Interpretation I & II, The Book of Sunken Memory 





Ocena: ✪✪✪✪✪✪✪☆☆☆ 7.5/10
Photo: Global Net

Komentarze

  1. Wyjątkowo skuteczne lekarstwo na przygnębiające szaleństwo ostatnich dni

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz