Wykorzystać pełnię życia



Pozwól sobie na chwile zdrowego egoizmu. Zainwestuj w siebie, zacznij traktować swój umysł i ciało jak sanktuarium – a wkrótce rozkwitniesz tysiącem barw i odkryjesz możliwości, o których ci się nie śniło. Na piątej płycie Guerilla TossFamously Alive [2022] liderka bostońskej art-rockowej formacji Kassie Carlson, celebruje radość z życia po wieloletnim uzależnieniu od opiatów. Famously Alive wydaje się być kulminacją długofalowej transformacji zespołu nieprzerwanie rozmawiającego z szorstką, dysonansową przeszłością, ale na zupełnie nowych warunkach. Wokalistka i autorka tekstów Kassie Carlson, multiinstrumentalista Peter Negroponte i gitarzysta Arian Shafiee, do perfekcji opanowali sztukę zaskakiwania słuchaczy kreatywnymi, odurzającymi wstrząsami. Jakby nie było, to wciąż piękny bałagan, ale tym razem obudzony, euforyczny, żywy, nasycony popowymi wtrąceniami podnoszącymi na duchu.

Guerilla Toss zawsze mieli patent na noszenie dziwactw na ramieniu, ale w sposób, który zaskakuje, ale nie zraża. Bostońskie trio z powodzeniem kultywuje brzmienie, które teraz odważniej łączy psychodeliczne tekstury i krautrockowe synkopy z cyfrowym blaskiem współczesnej muzyki pop. Otwierający płytę utwór Cannibal Capital – przynajmniej na początku, sprawia wrażenie dźwiękowej katastrofy. Ze ścinek montażowego chaosu powoli wyłania się napięty, świetnie uchwycony bas, który konkuruje ze ścieżkami gitary i syntezatora, torując drogę wokalnej opowieści o wyczerpaniu i lęku przed światem zewnętrznym. I nie trzeba długo czekać, żeby słowa wokalistki znalazły potwierdzenie w eksplozji gitarowego sola, przykrywającego utwór chropowatym blaskiem.


Guerilla Toss to kusząca mieszanina sprzeczności: zgiełk podszyty precyzją, burzliwa gitara podtrzymywana przez szaloną perkusję. W utworze Famously Alive, czy w narastającym nagraniu Wild Fantasy grupa bez ogródek demonstruje swoje wyczulenie na przebojowe haki i robi wszystko, żeby zostać zapamiętanym. Zmodyfikowane, bardziej otwarte brzmienie jest formowane przez perkusistę Petera Negroponte, tworzącego złożoną sieć rytmicznych bitów sprawnie oplatających gitarowe wypady Ariana Shafiee. Z kolei dla Kassie Carlson wychowanej w konserwatywnej, chrześcijańskiej rodzinie, odkrycie niespożytej energii zespołu rockowego było czymś więcej niż wyrażeniem siebie. Dorastanie w bogobojnym, patriarchalnym systemie wartości, pozostawiło wyraźny ślad w jej percepcji – teraz uwolnionej, znajdującej ujście w falującej ekspresji wokalnej przebijającej się przez labirynty kapryśnego metrum, czasami zabawnie ukrytej pod warstwami auto-tune.

Przeczuwam jednak, że Famously Alive będzie polaryzował wśród sympatyków zespołu. Ci, którzy byli fanami wcześniejszych, eksperymentalnych, bardziej odpychających aspektów Guerilla Toss, mogą być nieco rozczarowani. Teraz pod nowym szyldem Sub Pop Records, grupa nie tracąc z pola widzenia oczywistych atutów, odważniej eksploruje popowe rejony, zachowując przy tym kluczowe elementy swojej wyjątkowości. Guerilla Toss określa nowe brzmienie jako luminescencyjne, kładąc nacisk na euforię i poczucie uwolnienia. Tyle wystarczy, żeby ożywić wszystkie posępne dni.



Sub Pop, 2022
Foto: Walter Wlodarczyk

Komentarze

  1. Niewierny Tomasz02 kwietnia, 2022

    "Cannibal Capital" jestem skłonny słuchać dla samego basu - genialna robota!

    OdpowiedzUsuń
  2. Małe szaleństwo znikąd, które całkowicie przykryło nowy Red Hot Chili Peppers. Będzie recenzja?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Płyty ciągle słucham, robię notatki. Tekst w poniedziałek.

      Usuń

Prześlij komentarz