Przejdź do głównej zawartości

Kiedy słowa zawodzą


Joshua Redman, jeden z najważniejszych współczesnych saksofonistów i kompozytorów jazzowych, przypomina o sobie drugim albumem Words Fall Short [2025] nagranym dla Blue Note w towarzystwie utalentowanego kwartetu, którego spontaniczna chemia i muzykalność zdają się wykraczać daleko poza ich młodzieńcze metryki. Album jest w pewnym sensie uzupełnieniem muzycznej idei, którą Redman zapoczątkował na Where Are We [2023], ale tym razem artysta kładzie większy nacisk na instrumentalny realizm podparty atmosferyczną narracją dźwiękową. 












Wybór młodych, uzdolnionych jazzmanów okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Pianista Paul Cornish wnosi do brzmienia wyrafinowaną harmonię i świeżą innowacyjną wrażliwość, która pozwala mu prowadzić dialog z Redmanem jak równorzędny partner. Basista Philip Norris wyróżnia się wyczuciem rytmu i techniką godną największych weteranów sceny jazzowej – nieprzypadkowo Redman porównuje muzyka do Christiana McBride’a. Z kolei perkusista Nazir Ebo jest artystą obdarzonym niezwykle witalnym, elastycznym wyczuciem rytmicznych detali, co sprawia, że jego interakcje z saksofonem lidera są niemal symbiotyczne. 

Może dlatego już od Message To Unsed – utworu otwierającego płytę wyraźnie słychać, że mamy tu do czynienia z projektem o nadzwyczajnej spójności. Redman nie planował tej płyty w tradycyjny sposób – jak sam przyznaje, pomysły pojawiły się spontanicznie podczas krótkich sesji w czasie trwania trasy koncertowej, oraz w trakcie pandemicznego zamknięcia i dość szybko przybrały formę skończonych kompozycji. Efekt jest taki, jakby zespół uchwycił sedno inspiracji w swojej najczystszej postaci: muzyka płynie naturalnie, nie jest przeintelektualizowana i zawiera silny ładunek emocjonalny. Wśród ośmiu nagrań znalazły się zarówno kompozycje stricte instrumentalne, jak i te ozdobione gościnnymi występami: delikatny głos Gabrielle Cavassy pojawia się w eterycznym Era’s End, saksofon Melissy Aldany w So It Goes prowadzi intrygujący dialog z instrumentem Redmana, a trąbka Skylara Tanga wnosi światło i młodzieńczą energię w kompozycji Icarus. Te momenty podkreślają otwartą formę płyty i przypominają, że Redman w swojej karierze nieustannie poszukuje nowych środków wyrazu.

Tytuł projektu Words Fall Short zaczerpnięty z książki chińskiej pisarki Yiyun Li, która w swojej refleksji nad żalem i stratą napisała: Słowa zawodzą, lecz czasem cienie sięgają po niewypowiedziane, płynnie łączy się z wizją całego albumu. Joshua Redman woli operować niuansami, subtelnością i przestrzenią niż dosłownością. Każdy z ośmiu utworów Words Fall Short jest intymnym zapisem chwili – cichą sugestią, która zostawia słuchaczowi sporo miejsca na osobiste refleksje, a jednocześnie przypomina o potędze muzyki potrafiącej w niedopowiedzeniach wyrazić więcej niż jakiekolwiek słowa.



Blue Note, 2025
Foto: Heidi Zeiger

Komentarze

  1. Dla tak sugestywnych ballad jestem gotowy zarezerwować dowolną ilość czasu.

    OdpowiedzUsuń
  2. < kantor wymiany >29 czerwca

    Właśnie krążę sobie rowerem szlakiem podkrakowskich oczek wodnych. Jest ciepło, zielono i bardzo cicho. Nad brzegiem Stawu Księżycowego "Borrowed Eyes" wybrzmiał wyjątkowo przekonująco.

    OdpowiedzUsuń
  3. Idealny kawałek na niedzielny chill

    OdpowiedzUsuń
  4. bądźmy kwita01 lipca

    miło, że kolega wciąż pamięta o jazzie

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz